A pécsi közgyűlés legutóbbi ülésén döntött az elektromos buszok szerződéséről, hamarosan meg is érkezhetnek az első csendes, környezetbarát járművek. Ennek apropóján lapozgattunk Pécs közlekedéstörténetének érdekesebb fejezeteiben.

Azt valószínűleg sok pécsi tudja – az idősebbek még utaztak is rajta –, hogy Pécsett 1960-ig villamosok is közlekedtek. A csilingelő járművek még a monarchia idején, 1913-ban indultak el, és kár lenne tagadni, már az induláskor sem voltak túl korszerűek. A pálya egyvonalas volt, azaz a kétirányú közlekedést csak kitérőkkel lehetett biztosítani – olykor a villamosok egymásra vártak. Az átlagsebesség az induláskor is 11,8 kilométer volt óránként, ami kétségkívül veri egy gyalogló ember 3-5 kilométeres sebességét, de egy átlagos ló kényelmes tempóban is előzte a pécsi villamost. Ahogy a Régi Pécs blog írásából is kiderül, 1913-tól 1960-ig lényegében nem volt fejlesztés, csak karbantartás, fenntartás.

Kereken 70 éve, 1949-ben azonban szenzációs bejelentés látott napvilágot a Dunántúli Naplóban:

A cikkben kerek-perec közlik, hogy a villamos megszűnik, helyette pedig a korszerű „trolleybusz”, azaz a trolibusz érkezik, új, bővített vonalakon. Kétségkívül érdekes színfolt a cikkben ez a mondat:

„A jó, öreg pécsi villamostól lassan elbúcsúzhatunk, mert amint meglesz a trolleybusz-közlekedés, elviszik egy kisebb városba.”  

Hogy melyik kisváros lett volna a villamosok várományosa, sajnos nem tudni…

A cikk szerint mindenesetre a fejlesztés már a következő 5 éves tervben meg is valósul. Ám még az 1950-es évek közepén sem zümmögtek trolik Pécsett. A Régi Pécs blog egy érdekes fejleményt azért talált a korabeli lapokban: „Az elmúlt héten kijelölték a jövőben Pécsen keresztül Mecsekalját és Mecsekszabolcsot összekötő trolibusz gépházhelyiségét is. A jövő hét elején érkező két mérnök irányításával ide szerelik azt be 1952-ben.”

A későbbiekben ellenben a troli helyett egyre többször lehetett olvasni a villamosok fejlesztéséről. Olyan nagy ívű elképzelések is megfogalmazódtak, hogy a villamosokat kétvágányos pályával kivezetik egészen Kővágószőlősig! (Ebben valószínűleg a pécsiek azért kételkedtek). A fejlesztés tervei még 1957-58-ban is napirenden voltak.

Villamos Pécsett, a Színház térnél

Ehhez képest némiképp meglepő, hogy egyszercsak

„1959-ben megtesszük az első lépéseket a korszerű közlekedés felé”

címmel jelent meg cikk a Dunántúli Naplóban, amelyből kiderült, nemhogy troli nem lesz, de a villamos is megszűnik (erre végül egy évvel később került sor). Az okok között például az szerepelt, hogy a villamosenergia drága, a (szovjet) dízelolaj viszont nagyon olcsó – a levegőtisztaság, mint olyan, 60 éve nem szerepelt a szempontok között. Így a villamosokat buszokra cserélték.

Egy reménysugár szerepelt csak a cikkben: „E határozatok biztosítják a közlekedés azonnali megjavításának és a kultúrált utazásnak lehetőségeit. Biztosítják egyben az utazási igény nagymérmegnövekedésének esetére akár villamos, akár trolibusz közlekedés kiépítését.”

1960. szeptember 1-jével a pécsiek mindenesetre kénytelenek voltak búcsút venni a villamostól.

Felhasznált forrás: Pécs Lexikon, Régi Pécs blog, Dunántúli Napló-archívum

Hirdetés