A pécsi közgyűlés legutóbbi ülésén döntött az elektromos buszok szerződéséről, hamarosan meg is érkezhetnek az első csendes, környezetbarát járművek. Ennek apropóján lapozgattunk Pécs közlekedéstörténetének érdekesebb fejezeteiben.

hirdetés

Azt valószínűleg sok pécsi tudja – az idősebbek még utaztak is rajta –, hogy Pécsett 1960-ig villamosok is közlekedtek. A csilingelő járművek még a monarchia idején, 1913-ban indultak el, és kár lenne tagadni, már az induláskor sem voltak túl korszerűek. A pálya egyvonalas volt, azaz a kétirányú közlekedést csak kitérőkkel lehetett biztosítani – olykor a villamosok egymásra vártak. Az átlagsebesség az induláskor is 11,8 kilométer volt óránként, ami kétségkívül veri egy gyalogló ember 3-5 kilométeres sebességét, de egy átlagos ló kényelmes tempóban is előzte a pécsi villamost. Ahogy a Régi Pécs blog írásából is kiderül, 1913-tól 1960-ig lényegében nem volt fejlesztés, csak karbantartás, fenntartás.

Kereken 70 éve, 1949-ben azonban szenzációs bejelentés látott napvilágot a Dunántúli Naplóban:

A cikkben kerek-perec közlik, hogy a villamos megszűnik, helyette pedig a korszerű „trolleybusz”, azaz a trolibusz érkezik, új, bővített vonalakon. Kétségkívül érdekes színfolt a cikkben ez a mondat:

„A jó, öreg pécsi villamostól lassan elbúcsúzhatunk, mert amint meglesz a trolleybusz-közlekedés, elviszik egy kisebb városba.”  

Hogy melyik kisváros lett volna a villamosok várományosa, sajnos nem tudni…

A cikk szerint mindenesetre a fejlesztés már a következő 5 éves tervben meg is valósul. Ám még az 1950-es évek közepén sem zümmögtek trolik Pécsett. A Régi Pécs blog egy érdekes fejleményt azért talált a korabeli lapokban: „Az elmúlt héten kijelölték a jövőben Pécsen keresztül Mecsekalját és Mecsekszabolcsot összekötő trolibusz gépházhelyiségét is. A jövő hét elején érkező két mérnök irányításával ide szerelik azt be 1952-ben.”

A későbbiekben ellenben a troli helyett egyre többször lehetett olvasni a villamosok fejlesztéséről. Olyan nagy ívű elképzelések is megfogalmazódtak, hogy a villamosokat kétvágányos pályával kivezetik egészen Kővágószőlősig! (Ebben valószínűleg a pécsiek azért kételkedtek). A fejlesztés tervei még 1957-58-ban is napirenden voltak.

Villamos Pécsett, a Színház térnél

Ehhez képest némiképp meglepő, hogy egyszercsak

„1959-ben megtesszük az első lépéseket a korszerű közlekedés felé”

címmel jelent meg cikk a Dunántúli Naplóban, amelyből kiderült, nemhogy troli nem lesz, de a villamos is megszűnik (erre végül egy évvel később került sor). Az okok között például az szerepelt, hogy a villamosenergia drága, a (szovjet) dízelolaj viszont nagyon olcsó – a levegőtisztaság, mint olyan, 60 éve nem szerepelt a szempontok között. Így a villamosokat buszokra cserélték.

Egy reménysugár szerepelt csak a cikkben: „E határozatok biztosítják a közlekedés azonnali megjavításának és a kultúrált utazásnak lehetőségeit. Biztosítják egyben az utazási igény nagymérmegnövekedésének esetére akár villamos, akár trolibusz közlekedés kiépítését.”

1960. szeptember 1-jével a pécsiek mindenesetre kénytelenek voltak búcsút venni a villamostól.

Felhasznált forrás: Pécs Lexikon, Régi Pécs blog, Dunántúli Napló-archívum

Hirdetés