Nagyon hamis most még a jég! Tényleg életveszélyes lehet!

Bár az elmúlt napokban többször is fagypont alá esett a hőmérséklet, még mindig tilos és életveszélyes a tavakon korcsolyázni – hívta fel a figyelmet a Biokom Nonprofit Kft. Sok helyen úgy tűnik, hogy egybefüggő a jég, de az csak pár centiméter vastag, egy ember súlya alatt pillanatok alatt beszakad.

hirdetés

Bár a Pécshez közeli tavak felszínét hó és helyenként jég borítja, az még nem olyan vastag, hogy korcsolyázni is lehessen rajta. A jég csupán pár centiméternyi, egy erősebb ütésre be is törik. Éppen ezért sok helyre ki is tették a figyelmeztető táblákat: jégre lépni tilos.

Csalóka a látvány: úgy tűnik, hogy egybefüggő a jégtakaró, az még nem hízott elég vastagra!

– Szigorúan tilos rámenni a tavak vízfelületére, mert bár helyenként úgy tűnik, hogy egybefüggően be van fagyva, de az olyan vékony, hogy bereped és beszakad. Emellett arra is számítani kell, hogy a belső források vékonyítják a jeget – figyelmeztetett Rácz Henriett a Biokom Nonprofit Kft. vállalatszervezési vezetője.

A pécsiek által kedvelt Égervölgyi- és Malomvölgyi-tó azért is veszélyes, mert a belső források hevítik azokat. Éppen ezért, ha tartósan be is fagynának, akkor is veszélyes lenne rájuk menni – sokan azonban ezt figyelmen kívül hagyják.

A part mentén is csak pár centiméter vastag a jég, kisebb ütésre beszakad!

A szakemberek szerint több mint egy hét tartós fagy kell ahhoz, hogy 8-10 centis jégtakaró alakulhasson ki. Emellett azt is figyelembe kell venni, hogy a sűrű hótakaró alatt a jég vékonyabb lehet, mint a hómentes helyeken. A biztonságos téli jeges sportoláshoz legalább 12 centiméteres jégvastagság szükséges.

De akkor is figyelnünk kell, ha már megfelelő a jégvastagság. Az Országos Katasztrófavédelmi Igazgatóság tanácsai:

  • Soha ne egyedül menjünk a jégre kikapcsolódni!
  • Legalább ketten, optimális esetben hárman sportoljunk együtt, így tudunk egymásra figyelni, illetve egymáson segíteni baj esetén.
  • Fontos a ruházat helyes megválasztása. Testhez simuló többrétegű, lehetőleg kis nedvszívó tulajdonságú (termo, orkán, pamut) ruhákat válasszunk. Ezek lassan engedik át a vizet, így ha vízbe esünk, nem nagy súllyal húznak le, és lassabban hűl ki a testünk.
  • A jégen nyugodtan és egyenletesen lépkedjünk, ha elesünk, könnyebben beszakad. Síbottal vagy bottal ellenőrizzük az előttünk lévő jég vastagságát, szilárdságát.