Ismét javult a Fogyasztói Bizalmi Index

Ismét javult Magyarországon a Fogyasztói Bizalmi Index (FBI) a második negyedévben, bár 65 ponttal még mindig nem éri el a válság előtti szintet – közölte az ACNielsen Piackutató Kft. Egy év alatt 52 pontról 65-re javult a mutató, vagyis minden negyedik magyar megkérdezett jónak tartja személyes pénzügyi kilátásait a következő tizenkét hónap során.

hirdetés

A 13 pontos javulás tavaly tavaszhoz képest beleillik a pozitív nemzetközi trendbe – többek között ezt tárta fel a Nielsen kutatása 48 országban, köztük Magyarországon.

A fogyasztói bizalom a lakosság közeljövőbeli elvárásait jelzi, ezért kulcstényező a kereslet növekedésénél, s jelentős szerepe van az emberek költési hajlandóságában. Idén mind globálisan, mind Európában emelkedik a bizalmi index. Hasonló a trend Magyarországon is, bár itt alacsonyabb a mutató, mint a 79 pontos európai átlag.

Magyarországon a személyes pénzügyi helyzet megítélése a legkedvezőbb az index három alkotó eleme közül, a megkérdezettek negyede jónak ítéli meg saját pénzügyeit a következő tizenkét hónapban, míg tavaly ilyenkor még csak 14 százalékuk nyilatkozott így.

Az index másik tényezője, a vásárlási kedv nagyjából egyformán alakult az elmúlt év során. Most minden ötödik válaszadó szerint alkalmas a következő tizenkét hónap arra, hogy megvásárolja azokat a dolgokat, amelyeket szeretne, illetve amelyekre szüksége van.

Javult a munkahelyi kilátások megítélése is, ami az index harmadik alkotó részét képezi. Egy évvel korábban mindössze a megkérdezettek 3 százaléka látta jónak a helyzetet a következő tizenkét hónapban, idén a második negyedévben már 12 százalékuk.

Globálisan a Fogyasztói Bizalmi Index átlagosan 92 pont, az elmúlt két évben a legmagasabb. Már csak 2-7 ponttal marad el a 2005-2007 közötti években mért értékektől.

A magyarországi indexhez képest Európában négy ország mérőszáma alacsonyabb. Magyarország most megelőzi Litvániát (52 pont), Lettországot (59), Észtországot (61) és Franciaországot (63).