Operátor: Halló, itt Szombathely!

Ha a jól ismert 104-et, 105-öt vagy 107-et hívjuk, minden hívás Miskolcra vagy Szombathelyre fut be. A belügyi tárcánál azt mondják így egyszerűbb lesz, mert az eddigi rendszerrel sok probléma volt. Igaz, az operátoroknak ez még nem ad helyismeretet.

hirdetés

„Itt vagyok egy úton Pécsen, baleset történt. Balra tőlem egy sátortetős rendezvényközpont, jobbra egy benzinkút. Nem tudom, pontosan hol vagyok” – ha mindez a hívás egy pécsi központba fut be, a diszpécser gyorsan beazonosíthatja az Expo Center mellett futó Megyeri utat. Tavasztól azonban megszűnnek a helyi irányítási központok, s minden hívás Miskolcra és Szombathelyre fut be.

A városokban két őrzött bázison több száz operátor várja a hívásokat, hogy gyorsan beazonosítsa a balesetek helyszínét, rosszabb esetben a hevenyészett leírásunkkal továbbítsa kérésünket a helyi rendőrség, tűzoltóság vagy a mentők felé.

Tudni fogják, hová kell menni…

Mint azt a belügyi tárca sajtóosztályán megtudtuk, az új rendszer felállításának az a célja, hogy minden vészhelyzetnél elegendő legyen a 112-es számot hívni. Eddig is lehetett, ám a mostani szisztémában ez csak bonyolította a dolgokat; megmaradt ugyanis mindegyik, mentést végző szerv régi ügyelete, s a 112-őt hívva ezekre kapcsolt át a diszpécser.

Egy lapunknak név nélkül nyilatkozó pécsi diszpécser megerősítette, hogy voltak gondok korábban.
– A 112-es számot hívó segélykérőket sokszor át kellett kapcsolni az illetékes szervhez, a mentőkhöz vagy a tűzoltókhoz, emiatt nekik persze el kellett ismételniük, hova és milyen segítséget kérnek. Ez percekbe került sok esetben. Ha pedig a bejelentő nem tudta meghatározni a pontos helyet, csak a helyismeretben bízhattunk – mondta el a hölgy.

Az új rendszer lényege éppen az lesz a belügyminisztérium szerint, hogy mind a hívó fél száma, a mobiltelefonok cellainformációi alapján pedig mind a hívások helye láthatóvá válik, azaz tízméteres pontossággal látja majd egy térképen a diszpécser, honnan érkezik a hívás.

Az operátorok az eddigi diszpécserekkel szemben szigorú protokollt követve rögzítik majd az adatokat is, s egy elektronikus űrlapot továbbítanak az illetékes, mentést végző szervezethez. Tisztázzák, milyen mentésre van szükség, pontosítják az esetet, majd az adatlapot elvileg használatra készen továbbítják a megfelelő helyre, s azok egy pillanat alatt megjelennek a rendszerben a tűzoltóknál vagy a mentőknél, illetve, ha kell, a rendőrségnél.

A gyorsaság és a pontosság mellett azt is várják a tárcánál, hogy a jövőben így összehangoltabb legyen a szervek vonulása.

[frame]

Komoly kiképzést kapnak

Tűrniük kell a stresszt, remek problémamegoldó képességgel kell rendelkezniük és kiválóan kell tudniuk kommunikálni az ország két pontján dolgozó operátoroknak. Ezért a felvételiztetés után komoly kiképzést is adnak a leendő diszpécsereknek; emellett az sem lehet gond, hogy nem lesz képes idegen nyelven megmukkanni a hívást rögzítő személy, ugyanis a bázisokon több, idegen nyelvet tudó alkalmazottak is dolgoznak majd.

[/frame]