Szakemberekkel rajzolódnak ki a bringautak a városban

Külön alkalmazás, előzetes felmérések, valamint a biciklisek véleményének kikérésével tervezik meg Pécsett az új bringautakat. A következő években keleti, nyugati és déli irányba is lesznek fejlesztések. 

Az elkövetkező időszakban újabb bringautakat terveznek a városba: elsősorban az egyetemi karokat szándékoznak összekötni, másodsorban Pécs nagyobb városrészeit összefonni egymással és a belvárossal.

Az útvonalak tervezése alapos szakmai munkát igényel, és számos körülményt figyelembe kell venni megrajzolásakor.

Csaba Ders, a város főépítésze elmondta, a tervezés során szorosan együttműködik a Pécsi Városfejlesztési NZrt. szakembereivel, és annak vezérigazgatójával, Merza Péterrel. A nyomvonalak a pályázati szakaszban mindig előzetesek, azokat a végső tervezés előtt a pécsiekkel, a kerékpáros szervezetekkel is megvitatják.

– Első körben három fő vonalon alakítanánk ki a sávokat a Belvárosból indulva. A keleti út a Budai városrészbe vezetne egészen a Komlói útig, a nyugati a Szigeti úton végig még egyelőre határozatlan végállomásig. A kertvárosi nyomvonal pedig a Táncsics Mihály úton keresztül az Apáczai Nevelési Központig vinné ki a biciklizőket.

A főépítész szerint Pécs tökéletesen alkalmas a kerékpárutak kialakítására annak ellenére, hogy nem egy síkvidéki, alföldi város. A három közül egyik nyomvonal sem találkozik domborzati akadályokkal, nagy szintkülönbségekkel – magyarázta a főépítész.

bicikliút
A Kertvárosba vezető útvonal egyik lehetséges tervezete

Merza Péter, a Pécsi Városfejlesztési Nzrt. igazgatója azt mondja, a keleti kerékpárút kivitelezése igényli majd a legkörültekintőbb vizsgálatokat és előkészítést.

– A Zsolnay Vilmos út forgalma erősen terhelt, így a külön sáv kialakítása komoly szervezést igényel majd. A többi útvonalon baj nélkül végezhetőek majd a munkálatok – mondta.

Amellett, hogy a közlekedésszervezési szakemberek az előkészítésbe és a tervezésbe bevonják a bringásokat és a pécsieket – például a városi konzultációkon -, a nyomvonalak meghatározásában sokat köszönhetnek az Urban Cyclr  telefonos alkalmazásnak is.

– Ez tökéletesen mutatja, melyek a leginkább használt, preferált útvonalak a kerékpárosok számára. Ezeket ráillesztjük egy térképre, és így tökéletes képet kapunk a lehetőségekről – mondta.

A Urban Cyclr nevű hasznos telefonos applikáció segítségével bárki, aki okostelefonnal rendelkezik, dokumentálhatja biciklis nyomvonalainkat, start gombbal indítva a kerékpáros utunk elején, majd leállítva ha célba értünk.

A rengeteg felhasználó adatait összesítve pedig az alkalmazás megmutatja, melyek az adott település legsűrűbben járt biciklis útvonalai. A program adatbázisa folyamatosan bővül, szélesedik, így egyre jobban kirajzolódik Pécs „biciklis térképe”.

Ez nem csak a bringásoknak, a tervezőknek is nagy segítséget ad.

Böngészgessen, hogy megtudja, merre tekertek eddig a program használói!
Íme, az Urban Cyclr adatai Pécsről!

Az alkalmazásról itt írtunk bővebben.

  • Bendegúz Izsák

    Pellérdről a bicikliút zsákutcába visz! Innen a DNY-i elkerülőn kell tovább mennünk Kertváros felé (ami nagyon veszélyes) vagy szemben egy földesúton az Expo Centerhez mehetünk még. Kertváros felől van még egy bicikli út, ami a Pláza elágazásnál ugyancsak zsákutca!!!
    Javaslat, magyarázat:
    Piros szaggatott vonal: új kerékpár út kialakítás (pár száz méter)
    Lila szaggatott vonal: meglévő földesút leaszfaltozása
    Sárga vonal: meglévő kerékpárutak, széles járda

  • Bendegúz Izsák

    A Pellérdről jövő bicikliút zsákutca!!!!!! A DNY-i elkerülőre visz ki, ami nagyon veszélyes! Javaslat: ahol a pellérdi bicikliút véget ér, túloldalra van egy földesúr az Expo centerig (200m kb.). Ezt le lehetne aszfaltozni. Illetve van egy másik út, ami az elkerülő Kertváros felöli oldaláról a Pláza lehajtóig tart-ugyancsak zsákutca!!!! Ha ezt folytatnák (ugszintén kb. 200-300m) akkor Pellérd és Kertváros közt kiválóan lehetne kerékpárral közlekedni!

    Javaslat:
    Sárga: kerékpár útaszfaltozott széles járda
    Piros: új kerékpár út
    Lila: meglévő földesút aszfaltozása

  • Pita

    A szakemberektől és a városvezetéstől kérdezném: Uránvárosból és Kovácstelepről nem szeretnének normális elérést a városba anélkül, hogy a hegyre fel kelljen tekerni? A Veress Endre és Mártírok útja kellően széles, egyenes. Jelenleg is használható a bicikliseknek a Vásárcsarnokig. DE! Onnan “normálisan” csak az Ipar utca – 58-as út – Somogyi Béla utcán keresztül lehet eljutni az egyetemekhez, vagy a Zsolnay negyedbe. Esetleg lehet még választani a Batthány utcát szemben a forgalommal, ami tiltott, vagy mehetek át a híd alatt a sínen a Diófa utcába, majd a Légszeszgyár utcán még egyszer át a sínen. Ez a reggeli csúcsforgalomban nem a legideálisabb, bár még mindig jobb mint a Nagyvárad utcai “”bicikli nyomvonal”” (ami ugyancsak a Vásárcsarnokig tart, csak elsőbbségadás táblákkal meg gyalogátkelőkkel tarkítva) vagy szétizzadni a hegyen magad, amég beérsz a munkahelyre.