Zenélni fog az út Balaton felé!

Egy olyan beruházás kezdődik hamarosan a Dél-Dunántúlon, amely a pécsiek számára is fontos lehet: a 67-es út 2×2 sávosra bővül Kaposvár és a Balaton között, így a baranyai nyaralók is sokkal gyorsabban juthatnak el a magyar tenger partjára.

hirdetés

Nemrég számoltunk be róla, hogy a dél-balatoni vasútfejlesztéssel miként járhatnak jobban azok a pécsiek, baranyaiak, akiknek a part mentén van nyaralójuk, faházuk, vagy éppen üdülni mennek a tó partjára. Nyáron azonban egy másik beruházás is megkezdődik, amely az autóval indulókat érinti.

balaton2
Közelebb lesz a balatoni naplemente

Jelenleg ha valaki a pécsiek által kedvelt dél-balatoni településekre akar utazni, Pécsről Szigetvár vagy Sásd irányába indul el, majd útba ejti Kaposvárt (a somogyi megyeszékhely kikerülhető, ha valaki Dombóvár-Igal irányába autózik, de ez az út hosszabb). Kaposvártól a Balaton-partig “falujárás” következik, egymást érik a települések.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tájékoztatójából azonban kiderül, nyáron kezdődik az új 67-es út építése Kaposvár és a Dél-Balaton között, a 2×2 sávos gyorsforgalmi út várhatóan 2019-re készül el. (Egy rövid gyorsforgalmi szakasz jelenleg is van az útvonalon, Balatonszemes közelében, itt 110 kilométeres sebességgel lehet menni.) Az új úton 12 csomópont épül, ezek közül több külön szintű, így sokkal gyorsabb lehet a haladás. A beruházás több mint nettó 65 milliárd forintba kerül.

útépítés
Nyáron indul a sokmilliárdos útépítés

Az útfejlesztés természetesen nemcsak a Baranyából nyaralni indulóknak, hanem a somogyiaknak is fontos. Kaposvár ugyanis azon kevés megyeszékhely egyike, amely nem érhető el gyorsforgalmi úton (míg például Pécs vagy Szekszárd már lassan hét éve autópályát használhat). Így viszont a 67-es gyorsforgalmi összeköttetést teremt az M7-essel is.

Zenélni is fog az út
A NIF tájékoztatója szerint lesz egy 500 méteres szakasz, amelyik zenélni fog. Az úgynevezett akusztikus vagy zenélő aszfalt speciális technológiával készül. Ugyanolyan aszfaltot terítenek le, mint bármelyik másik útszakaszon, csak itt a felületet egy gyémántvágóval bemetszik kereszt irányban. A hang magassága a barázda mélységétől és egymáshoz viszonyított távolságától függ. Egy valódi hangszerhez hasonlítva az aszfaltba vésett mélyedések képezik a kottát, a kocsi gumija a gitár húrja, az autó karosszériája pedig maga a hangszer. Azaz, ha ráhajt az autós a keréknyomnyi vagy teljes sávon elterülő „bitumen kottára”, akkor felcsendül a dallam. Magyarországon, az első magyar zenélő aszfalton majd a Republic jól ismert slágere csendül fel, a 2×2 sávosra bővülő 67-es főút egyik, Kaposvár felé vezető szakaszán fél kilométer hosszan.