Hirdetés

Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet a biztonságos közlekedésre – nem véletlen, hogy már kisiskolásoknak is szerveznek rajzpályázatokat, vetélkedőket ebben a témában. A statisztikák azt mutatják, hogy a közúti baleseteknél szinte minden esetben közrejátszik az emberi tényező. Ebből következik, hogy száz esetből kilencvenkilencszer tehetünk is a dolgok ellen.

A „leggyengébb láncszemek”: a gyalogosok

Az utcai közlekedés leggyengébb, legvédtelenebb „résztvevői” a gyalogosok. Ezért rájuk kell a legnagyobb figyelemmel lenni, mert nem szükségszerű, hogy este a sötétben minden járókelő láthatósági mellényt viseljen.

A késői vagy hibás reakcióidő mellett elképesztően sok balesetet okoz az okostelefon, ami pont minket butít el annyira, hogy megfeledkezzünk a körülvevő veszélyekről az utcán. A csetelés, a szelfizés rengeteg halálos baleset oka volt már. Emlékezetes, a pár éve őrületként tomboló játék, a PokémonGO! névre keresztelt alkalmazás is világszerte követelt áldozatokat, akik vaktában rohantak okostelefonjukkal az utcán, hogy „befogjanak” pár virtuális szörnyecskét.

A telefonozás nagyon elvonja a figyelmet

Érdekes adat, hogy egy sms elolvasása öt másodpercet vesz el az életből, ami bőven elegendő egy tömegkarambol okozására, vagy egy gyalogos elgázolására.

A szakértők megkülönböztetnek tartalomfogyasztást és tartalomgenerálást. Előbbi esetben üzeneteket, híreket olvasunk, képeket-videókat nézegetünk. A tartalomgenerálásnál pedig mi írunk üzeneteket, készítünk szelfiket és videókat a kocsiban/biciklin. Életveszélyes mindkettő, utóbbi talán még egy fokkal rosszabb is.

Óvatosan két keréken is!

A kerékpáron való közlekedés egyre nagyobb teret hódít és próbálják mindenhol ösztökélni a lakosságot, hogy pattanjanak bringára – testmozgásnak kiváló, nem szennyezi a környezetet. Viszont mindettől függetlenül a biciklis közlekedés ugyanúgy veszélyforrás, mint a gyalogos vagy az autós.

Annak ellenére, hogy mindenféle vizsga vagy engedély nélkül nyeregbe lehet pattanni, a kerékpárosoknak is ismerniük kell a rájuk vonatozó közúti szabályozásokat – járdán csak akkor lehet például közlekedni, ha nincs kijelölt útvonal és az úttest sem alkalmas a két keréken való közlekedésre.

Az egyetem mellett sokan használják a kerékpárutat

Pécsett is egyre több a bicikliseknek szánt útszakasz, ma már többkilométeres kerékpárút vezet az egyetem Ifjúság úti kampuszaitól a Zsolnay-negyedbe, kész a terv Kertváros és Tüskésrét összekötésére a belvárossal, Uránvárosban is a Hajnóczy utcai piaccal együtt egy új útvonalat alakítanak ki a bringásoknak. Ugyanakkor sokan a forgalmasabb utcákon is tekernek, így mind az autósoknak, mind a bicikliseknek türelmesebbnek, figyelmesebbnek kell lenniük, hogy elkerüljék a baleseteket.

Gyorshajtás, gyorshajtás és gyorshajtás

Az autósokra is rendkívüli felelősség hárul az utakon, hiszen egy gázolás vagy egy súlyosabb karambol könnyen halálos kimenetelű lehet.

A rendőrök több éves statisztikái szerint az autós közúti balesetek leggyakoribb oka a gyorshajtás – minden harmadik esetért ez a felelős. És sokszor a relatív gyorshajtás a baj okozója, vagyis amikor nem lépjük át a megengedett sebességhatárt, de nem az útviszonyoknak, a környezeti körülményeknek megfelelően választjuk meg a sebességet. Ez fokozottan igaz az őszi, téli hidegebb évszakokra.

Nem csak a főutakon, a városban is történhet csúnya baleset

A be nem tartott követési távolság, az elsőbbségadás figyelmen kívül hagyása és a szabálytalan kanyarodás szintén nagyon gyakran előfordul. A megyében évente még mindig 10-20 halálos baleset történik.

Hirdetés

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét