15 C
Pécs
péntek, április 26, 2024
KezdőlapAbszolut FérfiSzámos új biztonsági felszerelést kaphatnak az új autók

Számos új biztonsági felszerelést kaphatnak az új autók

Tavaly május óta tárgyalta az Európai Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottsága azt az előterjesztését, ami újabb kötelező biztonsági felszereléseket írna elő az EU területén forgalmazott új autókban – írja a Totalcar.

A javaslat fő célja a közlekedésbiztonság javítása. Ezért egyfelől szigorítanának a kötelező töréstesztek feltételrendszerén, másfelől kötelezővé tennének pár biztonsági elektronikai megoldást az új autókban. A szövegben alkoholszondás indításgátló-előkészítés, fáradtságfigyelő, vészfékezésjelző, tolatásérzékelő, automata vészfék, sávtartórendszer és felülírható intelligens sebességkorlátozó szerepel, ráadásul baleseti adatgyűjtő beszerelését is megkövetelnék az autógyártóktól.

Leginkább az intelligens sebességkorlátozó bevezetése kapcsán hallani felháborodott hangokat. Ez a kis készülék navigációs adatok és táblafelismerés révén figyelné az érvényes sebességkorlátozást, és nem engedné az autót a megengedettnél gyorsabban menni. A javaslat szerint ez a korlátozás ugyan vészhelyzetben felülírható lenne a gázpedál erőteljesebb lenyomásával, de ekkor pár másodperc után a rendszer fény- és hangjelzéssel figyelmeztetne.

A portál azt írja, ehhez hasonló rendszereket már ma is kínálnak az autógyárak, de ezek mindegyike egyszerűen kikapcsolható. Az eszközök kötelezővé tétele viszont változtatna ezen. A javaslat érdekes részlete, hogy az autógyártók felelősségébe utalja a kötelező rendszerek elfogadtatását a felhasználókkal.

Az intelligens sebességkorlátozó sokaknak nem tetszik

Ugyanakkor a félelmek, amik szerint a baleseti adatgyűjtő adatait a biztosítótársaságok vagy a hatóságok esetleg arra használnák, hogy tudomást szerezzenek a gyorshajtás tényéről, nem igazán tűnnek megalapozottnak. A bizottság úgy módosította a javaslatot, hogy az csak névtelen adatgyűjtést tesz lehetővé, és a korábban rögzített adatok felülírását követeli meg.

Az indítvány beterjesztői hangsúlyozzák, hogy a közúti balesetek áldozatainak magas számát szeretnék csökkenteni: 2017-ben 25 300-an haltak meg és 135 ezren sérültek meg az EU területén.

A tervek szerint a bizottsági javaslatot március közepén tárgyalja majd az Európai Parlament: még a küszöbön álló választások előtt napirendre kerülhet. Ha elfogadják, és az unió országai is jóváhagyják a javaslatot, 2022 körül válhat kötelezővé, ám valószínű, hogy ha el is fogadják a javaslatot márciusban, a képviselők még beadnak hozzá néhány módosító indítványt – írja a Totalcar.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő