13 C
Pécs
kedd, május 7, 2024
KezdőlapAbszolút NőIlyen volt a nyugodt ünnep a hegyekben

Ilyen volt a nyugodt ünnep a hegyekben

Sokszor álmodozol arról, hogy fogod magad és elhúzol az ünnepekre külhonba, vagy messzi magyar tájakra? Tavaly gondoltam egy nagyot, fogtam a családomat és leléptem az osztrák hegyekbe a piros betűs napokra, hogy beszámolhassak a tapasztalatokról, élményekről, tényekről és tévhitekről. Annyit előzetesen elárulhatok, hogy életem legjobb, élményekben gazdag és legnyugodtabb karácsonya volt.

A tervezés és a papírforma

Azt bizonyára mindenki tudja, hogy ha az embernek sikerül olyan szállást találnia, ami tökéletesen megegyezik az elképzeléseivel, akkor nagy baj nem érheti. Az ideális szállást azonban el kell kezdeni már ősz végén, tél elején keresni, hisz a legolcsóbb és legjobb apartmanokat, hotelszobákat már ekkortájt lecsapják a kezünkről a rutinos karácsonyozók. Mi későn kapcsoltunk, de valamilyen csoda folytán november közepén egy csodálatos apartmant sodort elénk az Airbnb egy karintiai osztrák faluban. Azért is volt ez csoda, mert hat ember elvárásai erősen leszűkítették a megfelelő szálláshelyek halmazát: legyen maximum 4-5 órányira Pécstől, legyen három külön hálószobája franciaággyal, legyen konyha sütővel a karácsonyi fogások miatt, és legyen olyan helyen, ahol a környező városokban tudunk kirándulni, szabadidős programokat csinálni.

Mivel tudtuk, hogy az utazás és az apartmanbérlés plusz költségeket ró majd a családra, megpróbáltuk a többi területen visszaszorítani a kiadásainkat. Így esett, hogy 2017 karácsonyán először névhúzással, vagyis az angolszász „titkos télapó” módszerével ajándékoztunk. Mind a hatunknak szinte már december elején megvolt az ajándéka, így a fennmaradó időszak olyan békében és nyugalomban telt, mint eddig még soha. Plusz pikantériája volt a dolognak, hogy titkolóztunk egymás előtt, így őszinte derült pillanatokat okozott, amikor a kozmetikustól tudtam meg, hogy édesanyám belőle próbálja kihúzni, hogy én és a nővérem kit húztunk.

Második költségkímélő módszerünk a főzéssel kapcsolatos volt: minden pár – szüleim, nővérem és sógorom, valamint én és a férjem – egy nap étkezéséért volt felelős. A reggeli mindig a helyi sajtokból, kenyerekből és felvágottakból álló válogatás volt, majd ebédre vagy vacsorára az adott pár gondoskodott az alapanyagok beszerzéséről, és készítette el a menüt. A többiek addig felpolcolt lábakkal kortyolgathatták a forralt borukat.

Spóroltunk azzal is, hogy nem volt karácsonyfánk, valamint nem utaztunk el három különböző helyre rokonokhoz és/vagy főztünk rájuk. Ez utóbbit januárban természetesen pótolni fogjuk, ami azért is sokkal szerencsésebb, mert nem lesz a látogatásnak „kötelező szaga”, és van esély rá, hogy tényleg csak egy kávét kapunk/adunk, nem lesz ötfogásos menü és nyolcféle sütemény, ami a rokonoknak is könnyebbség.

Amikor a gyakorlat és a papírforma találkozik

Azt kell mondanom, hogy a karácsonyunk sehol sem siklott félre, nem voltak bakik, az egész egy igazi „slow élmény” volt, stressz és idegeskedés nélkül. Szenteste napján a csodálatos Villachban jártunk az adventi vásáron, mely a Wikipédia szerint Ausztria legszebbje, sétáltunk Veldenben és Klagenfurtban is, és túráztunk is egy jó nagyot az osztrák hegyekben, az apartmanunkban talált túraútvonal-ajánló térkép alapján, de előkerült a kedvenc társasjátékunk is.

Sportember lévén mindennap kocogtunk a környéken egyet, aminek volt egy különösen varázslatos érzése: futni a fenyvesek közt kanyargó ösvényeken, a havas hegycsúcsokat követve, levezetésként simogatni a szomszéd lovait.

Nem voltak illúzióink azzal kapcsolatban, hogy ez a karácsony drágább lesz, mint a többi, hiszen fizettünk apartmant, autópályadíjat és még kicsit költöttünk is a villachi adventi vásáron, de mindez nagyon megérte, mert élményekkel gazdagodtunk, és bármikor visszamennénk. Azt tanácsolom, hogy akinek van lehetősége erre, menjen el karácsonykor – persze csak akkor, ha még nincs gyerek, mivel az azért merőben megváltoztatja a képet – és gyűjtsön élményeket, ne hasztalan ajándékokat és gyomorgöcsöt!

[su_box title=”Költségvetés négy éjszakára, december 23–27-ig” style=”soft” box_color=”#ff675f”]