21 C
Pécs
péntek, május 10, 2024
KezdőlapHírzónaIndulásra kész a gigalétesítmény

Indulásra kész a gigalétesítmény

A valamivel több mint három éven át tartó építkezés után szinte teljesen készen áll a Pécs melletti Királyegyházán a hatvanmilliárd forintos ráfordítással felépített cementmű. Az évi akár egymillió tonna építőanyag termelésére képes egység heteken belül üzemelni fog.

GALÉRIA. KLIKK IDE!

Kisebb városnyi területen fekszik, s a leghangsúlyosabb épületrészét tekintve 105 méteres magasságba törő királyegyházi cementmű júniusban kezdi meg termelését. A francia Lafarge és az osztrák Strabag 270 millió eurós ráfordítással (az összeg másfélszer annyi, mint amennyit a pécsi 2010-es beruházásokra és programokra költöttek) Közép-Európa legnagyobb, legkorszerűbb, s a környezetet legkevésbé megterhelő ilyen létesítményét hozta létre – mondta Kővári József, a cementmű építésére alakult Nostra Cement Kft. ügyvezetője csütörtökön, a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.

Mint elhangzott, az utóbbi három évtizedben ez az egyetlen új építésű cementgyár Európában. A termék előállításához szükséges fűtő- és adalékanyagok, s az alapanyag vasúton érkezik, utóbbi a cég közeli, bükkösdi kőbányájából. A készterméket fele-fele arányban vasúton és közúton szállítják el. Egy budapesti depó bevonásával a tervek szerint a királyegyházai cement az észak-alföldi térségbe is eljut, de a szomszédos országok: Ausztria, Horvátország és Szlovénia is fontos célterület lesz majd.

A gyárat a Strabaggal közösen működtető Lafarge SA hazánkba delegált országmenedzsere, Frederic Aubert azt mondta, 135 főnek tudnak munkát biztosítani az üzemben, s a külsős cégekkel együtt háromszáz fő megélhetését teremti meg gyár. Kővári József lapunk kérdésére elmondta: a közúti szállítás során a közeli Szentlőrinc kisvárost mindenképpen elkerülik majd a nyerges vontatók, azonban Pécs hatvanezres déli városrésze mellett haladva képesek csak elérni a Pécsnél véget érő M6/M60-as autópálya-szakaszt.

Kővári megemlítette: a beruházás indításakor még úgy szólt a sztrádatörvény, hogy a nyomvonal alig pár száz méterre halad a tervezett cementműtől, ám az előzetes elképzelést megváltoztatta az előző kormány.
A Strabag-Lafarge a nyári tesztüzem után ősztől teljes kapacitással végzi a késztermék előállítását, s legalább ötven éven át működtetné üzemét.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő