16 C
Pécs
péntek, április 26, 2024
KezdőlapKorzóÉletmód14 tanulság a járványhelyzetről – ahogy a pécsi egyetem rektora látja

14 tanulság a járványhelyzetről – ahogy a pécsi egyetem rektora látja

Miseta Attila, a Pécsi Tudományegyetem rektora 14 pontot állított össze az elmúlt hónapok pandémiás helyzete kapcsán, melyben a legfontosabb tanulságokat összegzi. Mutatjuk a részleteket!

Az UnivPécsen megjelent 14 pont tanulságait összegezve a legfontosabb talán az, hogy a váratlan változás bár nem tervezhető, de rugalmassággal, nyitott gondolkodással fel lehet rá készülni. Fontos továbbá az együttműködés, a partnerség, az új digitális tanulási módszerek alkalmazása. A rektor tapasztalatai szerint a járványhelyzet hatására intenzívebbé vált a kommunikáció, átláthatóbbak lettek a folyamatok, és néha teljesen váratlan helyekről bukkant fel az innováció, a kreativitás. Végül az utolsó pontban megfogalmazza Miseta Attila: „minden változik, és a változás hozhat jót is! Ehhez azonban tanulnunk kell”.

Íme tehát a 14 pont:

  1. A hirtelen változás nem tervezhető, de fel lehet rá készülni. Nem kész, előregyártott tervekkel, eljárási utasításokkal, hanem rugalmassággal, nyitott gondolkozással, erőforrásaink mobilizálásával, amit adaptivitásnak neveznek. Ez versenyelőnyt jelenthet a PTE-nek és mindegyik karának.
  2. A válság fejlődést hoz(hat), ha a szükségszerű sokkot követően nem a problémákon rágódunk, hanem a megoldásokat építjük.
  3. Mindenki partner, aki akar és tud tenni a mindennapi helyzetek megoldásáért. És ki ne tudna a maga szintjén döntéseket hozni, értelmesen cselekedni, ha arra felhatalmazást kap?
  4. A bizalom alapvető működésmód kell, hogy legyen az egyetemen belül. Ahol bizalom volt az oktatók, hallgatók, munkatársak között, ott gyorsabban is találtak rá a megoldásokra.
  5. Ha nyer-nyer megoldásokat keresünk, azzal nem leszünk kevesebbek, sőt! Az egyénileg invesztált tudás, tapasztalat, munka közös értékévé válik a tanszékeknek, intézeteknek, klinikáknak, hivataloknak, karoknak és az egyetemnek.
  6. Sok múlik a vezetőkön és ugyanennyi a munkatársakon, a hallgatóinkon is. Közösen vagyunk „behuzalozva”, együttműködésre teremtve. Ezt is tanulni kell!
  7. A munkatársaink többsége felismerte az egyetem nyújtotta előnyöket: a munkahelyi és pénzügyi biztonságot, a rugalmas munkavégzést, sőt, gyakran az érzelmi támogatást is.
  8. Az új, digitális tanulási módszerek mások, mint a jelenlétiek, de attól még lehetnek eredményesek és élményeket adók. Fejlesztésük, egy új tanulási környezetbe való ágyazásuk elengedhetetlen.
  9. Sok múlik az értelmesen kiépített, nem túlbürokratizált rendszereken, de még több az emberi kapcsolatokon. Nehéz, vagy gyors megoldást igénylő helyzetekben egymást kerestük, és nem a nyomtatványokat.
  10. A vészhelyzet kormányzati menedzselése a teljesen ismeretlen helyzetben jó volt. A korrekt intézkedések bizonyára közrejátszottak abban, hogy hazánk a legjobbak között van a pándémia okozta hatások mérséklésében.
  11. Kerülendők, akik a vészhelyzetben is önmegvalósításuk lehetőségét látják. Sajnos ez is előfordul.
  12. Intenzívebbé vált a kommunikáció, átláthatóbbak lettek a folyamatok, olyan helyekről bukkant fel az innováció, a kreativitás, ahonnan nem is vártuk.
  13. Új szemmel néztünk a szűkebb és tágabb környezetünkre, új gondolkodási paradigmáink keletkeztek, mert nem volt más választásunk! S közben – láss csodát – fejlődtünk!
  14. Minden változik, és a változás hozhat jót is! Ehhez azonban tanulnunk kell. A világról, magunkról, az együttműködésről, a bizalomról. Szerintem képesek vagyunk rá. Nincs is más választásunk!
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő