13 C
Pécs
csütörtök, május 2, 2024
KezdőlapPRNe váljon pénzügyi csalás áldozatává!

Ne váljon pénzügyi csalás áldozatává!

Az elmúlt hónapokban sajnálatos módon megszaporodtak a banki ügyfelekkel szembeni adathalász kísérletek. A csalók többféle új eszközt alkalmaznak, amelyek célja mindig az ügyfelek bankszámla- és bankkártya-adatainak, azonosítóinak megszerzése, s így pénzük ellopása.

Az egyik módszer, hogy valamelyik bank hivatalosnak tűnő telefonszámáról keresik meg az ügyfeleket. A megkeresés ürügyeként a bank vagy az Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében jóváhagyandó internetes vásárlásával kapcsolatos intézkedést, kártyaletiltás, az ügyfél által indított banki művelet elutasítását említik, veszélyhelyzetet jelezve és – az ügyfélre nyomást helyezve – azonnali döntését kérik. A helyzet megoldásához az ügyfél bankszámla- vagy kártyaadatait, internetes belépési kódjait kérik el. Ha kiderül, hogy a hívott fél nem az adott bank ügyfele, jelzik, hogy hitelintézetük annak a pénzügyi intézménynek a megbízásából is eljár.

Továbbá előfordul, hogy a telefonos vagy e-mailen jelentkező csalók az ügyfél mobiltelefonjára vagy számítógépére távoli elérést (pl. AnyDesk) biztosító, állítólagos „banki alkalmazást”, illetve ismeretlen eredetű vírusirtó programokat, telepítenének. Ezek szintén a bizalmas banki azonosítókat – és más, a bűnözők számára értékes információkat – fürkésznék ki. A hitelintézetek a valóságban azonban sohasem igénylik ilyen programok telepítését.

Fontos szem előtt tartani, hogy a bankok sohasem kérik el telefonon vagy elektronikus úton ügyfeleik azonosítóit, mivel már rendelkeznek ezekkel, az MNB pedig ilyen jellegű megkereséseket semmilyen formában nem kezdeményez a banki ügyfelek irányába. Ismeretlen telefonos megkeresésnél így érdemes a bankra és a megkeresés céljára vonatkozó kérdéseket feltenni, majd megszakítani a kapcsolatot. Ezután célszerű visszahívni a bankot az ismert ügyfélszolgálati telefonszámon jelezni a történteket immár a valódi banki ügyintézőknek.

A bankszámlaműveleteknél már több éve, az internetes bankkártyás vásárlásoknál pedig 2021. január 1-jétől bevezetett erős (más néven kétfaktoros) ügyfélhitelesítés ugrásszerűen növelte az ügyfelek biztonságát a csalókkal szemben. A banki ügyleteknél ugyanis ennek nyomán nem elegendő önmagában a számla- vagy kártyaazonosítók ismerete, emellett egy további másfajta azonosító (pl. a banktól a mobiltelefonra érkező jelszó vagy az ügyfél ujjlenyomata/szemírisze) is kell az ügylet jóváhagyásához.

Mi a teendő gyanú esetén?

Haladéktalanul értesítse számlavezető szolgáltatóját a hivatalos honlapján található elérhetőségen, ha a gyanú felmerül. Ha utólag merül fel Önben a gyanú, hogy ilyen csalás áldozata lett, és a szolgáltató nevében megtévesztő módon érkezett e-mailre, üzenetre már megadta az azonosítóját, jelszavát, mihamarabb tiltassa le azokat, és kérjen információt pénzügyi intézményétől!
Elérhetőségek:
Cím: 7623 Pécs, Rákóczi út 24-26., I. emelet, 221. számú iroda;
Telefon: +36 70 243 3356 (ügyfélfogadási időben);
Ügyfélfogadás:
HÉTFŐ: 8.00-14.00
SZERDA:  8.00-14.00
CSÜTÖRTÖK: 11.00-17.00
(x)
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő