Messze még a villanyautók világa

Mostanában minden zöld és környezetbarát lett Pécsen, jönnek az e-buszok és e-biciklik. A kevésbé kiépült, még gyerekcipőben járó elektromos autók azonban még nem terjedtek el sem itt, sem az országban. Töltőállomások már vannak, a szalonokban ott virít mindig egy-két modell, de még mindig kevesen vannak, akik eljutnak a vásárlásig.

hirdetés

A villanyautókkal még csak szalonokban és az expókon találkozunk, ám pár évtized múlva minden előrejelzés szerint már minden második autó elektromos meghajtású lesz. A jövő már elkezdődött, bár még csak kevesen látják a jeleit.

Melczer Péter, a pécsi Schneider Autóház értékesítési felelőse elmondta, van igény az elektromos autókra. Igaz, hogy csupán egy bizonyos réteg érdeklődik a modellek iránt, azok, akiknek van miből költeni az ilyen típusú autókra. Sőt, olyan vásárlók is vannak, akik szinte „visszajárnak”, és több villanyautó is a birtokukban van.

Amióta forgalmaznak elektromos kocsikat, összesen körülbelül 8-10 darab kelt el. Az autóház saját töltőállomást biztosít az ügyfeleknek.

Pécsen egy helyen, a Fordan Center mellett található nyilvános villanyautó-töltőhely, ott már többféle csatlakozóval is lehet tölteni a járgányokat.

elektromos töltő
Az egyetlen pécsi töltőállomás a Fordan Hotel parkolójában

Egy átlagos otthoni konnektorral 6-8 óra alatt lehet teljesen feltölteni egy autót – persze ez márkától és típustól is függ; villámtöltéssel egy speciális csatlakozóval fél óra alatt akár 80%-osra is fel lehet tölteni az akkumulátort. Egy harmadik típusú konnektorral, gyorstöltéssel 2-5 óra kell a százszázalékos töltöttséghez.

A környezetbarát megoldások non plus ultrája az, ha napelemről töltődik az autó, hiszen így abszolút költségmentes a „tankolás”. Igaz, hogy ezzel lassabban, és igen komoly energiát felhasználva lehet csak tölteni. De sok gyártó már erre is felkészült: a Toyota Prius 3-hoz már külön napelemes tető is rendelhető.

Jurasits Zoltán, a Magyar Autóklub dél- és közép-dunántúli régiójának vezetője szerint idővel tért hódítanak majd az elektromos működésű autók.

– Bőven megtérül az ára, és ez több tényezőnek is köszönhető: egyfelől sokéves garanciákat kínálnak a gyártók minden egyes alkatrészre – a Tesla például 10-et –, a szervízdíjtól, parkolási díjtól is el lehet tekinteni, ráadásul számos adókedvezmény jár egy villanyautó után, nem mellesleg környezetkímélő is.

pécs töltő
Kétféle csatlakozóval is tölthetjük a járgányt

Jurasits elmondta, adnak bizonyos kedvezményeket az elektromos autókra, de még nagyon árérzékenyek vagyunk ahhoz, hogy ez bárkit is motiváljon. Ám 10 éven belül a villanyautók ára már bőven a dízelese kocsikéval lesz egy szinten, sőt, lassan az utóbbiakért kérnek el majd többet.

Szerinte a villanyautó-vásárlás abszolút nem tekinthető a tehetősebbek luxusának, hóbortjának, hiszen ez a jövő. A nagyobb márkák közül már szinte mindegyik rendelkezik elektromos modellel, és azzal, hogy óriási számban hozzák őket az országba, próbálják a hagyományos kocsikat hátrébb szorítani a piacon.

Sok kritika éri a hibrideket, miszerint áruk magasabb mint a dízeleseké, de fogyasztásuk teljesen azonos. Jurasits szerint a hibrid autók egyfajta átmenetet képeznek a villany- és a dízelautók között, a fontos az, hogy miként használjuk a őket. Városi közlekedésre kiváló és sok százezret takaríthatunk meg vele, de rendszeres autópályás használatra abszolút nem javasolt.

  • Thomas Cheesee

    Kulcsszó: hatótáv. Amíg valósan 35-45 km a max távolság amit tudnak, addig eléggé szűk az a réteg akinek ez megfelel. Ezért(!) nem az ár első gond.