Nem vicc: busz helyett bicikli

Valóban zöldebbé válhat Pécs egy közeljövőben várható jogszabály-módosítás után: a tervek szerint ugyanis a kerékpározás is közösségi közlekedési eszközzé válhat.

hirdetés

Az állami kézben lévő vasútról, a volántársaságokról mindenki tudja: a köz érdekében, a köz pénzén fenntartott szolgáltatókról van szó, de ugyanezt nehéz elképzelni a kerékpárról.

Pedig éppen az a cél, hogy a bicikli a jövőben legalább annyira elismert közösségi közlekedési eszköz legyen, mint a busz, a villamos vagy éppen a vonat. A parlament illetékes bizottsága elé minap került ezzel kapcsolatos jogszabály-módosítás azt a célt szolgálja, hogy a közösségi kerékpáros rendszereket személyszállítási közszolgáltatásként is definiálják, azaz a hagyományos tömegközlekedési eszközökhöz hasonló jogosítványokat kaphassanak.

– Bizonyos pontosításokra még szükség van ahhoz, hogy a javaslatot elfogadják, de kiemelt feladat, hogy a kerékpáros közlekedés rendszerét is törvényben szabályozza a parlament, hogy a jogi háttérrel járó előnyök kihasználhatóvá váljanak – mondta a pécsi alpolgármester, Nagy Csaba. Szerinte az európai minták alapján dokkolóállomások, biciklitárolók létrehozásához, a rendszerek működtetéséhez nélkülözhetetlenek a szabályok.

A javaslat arra egyelőre nem tér ki, hogy akár állami, önkormányzati hozzájárulást, támogatást is kaphatnának a szóban forgó rendszerek, s arra sem, milyen módon kell elképzelni a működésüket. Mindenesetre a javaslat rögzíti: a helyi önkormányzat a helyi személyszállítási közszolgáltatások körébe – amilyen Pécsen például a buszközlekedés – sorolhatja a közösségi kerékpáros rendszer létesítését, fenntartását, üzemeltetését.

Nyugat-Európa több nagyvárosában már bevezették az ominózus biciklikölcsönzésre alapuló rendszert. A divat fővárosában, Párizsban már 2007-ben elindult a program, a város méreteihez igazodva 10 ezer járművel és 750 állomással. A rendszert – amelyet azóta folyamatosan bővítettek, úgy találták ki, hogy rövid távokon ne kelljen fizetni, az első félóra ingyenes, s nagyjából 300 méterenként található egy-egy állomás.

Pécsett egyelőre csak elképzelés szintjén van szó hasonló rendszerről, de a jövő mindenképpen errefelé mutat. Mindez alsóhangon legalább százmilliós beruházást jelentene.

[frame]

Utat építenek hamarosan

Nagy Csaba elmondta azt is, hogy hamarosan megkezdődhet a pécsi egyetemet a belvárossal, a Zsolnay-negyeddel összekötő kerékpárút kiépítése egy uniós pályázatnak köszönhetően. Jelenleg a pályázati önrészre is próbálnak újabb forrást találni, miután ez megvan – nagyjából másfél hónapon belül – elkezdődhet a munka.

[/frame]

Nemsokára egyébként Pécsett is lehet e-bicikliket kölcsönözni. Egyelőre a város két pontján lesz erre lehetőség. Ezzel Pécs is csatlakozott a nyugati nagyvárosok gyakorlatához: többek között Párizsban és Londonban állnak rendelkezésre elektromos és hagyományos biciklik turisták, ügyeiket intéző vagy pihenő városlakók rendelkezésére.

  • pr

    A levegővétel mellett se szól semmi Pécsen, mégis nem azt kell nézni, hogy miért ne vegyünk levegőt, hanem, hogy lehet -e tisztább a levegő, amit szívunk. Ugyanez áll a biciklis közlekedésre is: ha rossz a helyzet, ne azt nézzük, hogy rossz, és akkor adjuk el a bicikliket, menjünk csak gyalog vagy busszal, hanem hogy hogyan lehetne biciklibarátabbá tenni a várost!

  • Sem-sem

    Szerintem se busz, se bicaj – inkább a szokásos szívás. Pécsen semmi sem szól a bringázás mellett: az utak ramaty államptban vannak, az autósok élteveszélyesek, a rendőrök pedig rendszeresen szivatják a cangásokat. Az elképesztő bringa-árakról már nem is beszélek…