15 C
Pécs
vasárnap, május 5, 2024
KezdőlapCsemegeTömegközlekedés Magyarországon: legjobb változatok és mit előnyösebb használni

Tömegközlekedés Magyarországon: legjobb változatok és mit előnyösebb használni

A tömegközlekedés használata általában a legjobb módja annak, hogy gyorsan, kényelmesen és olcsón jussunk egyik helyről a másikba. Akár helyi lakosságról, akár turistákról lenne szó. A tömegközlekedés vagy közforgalmú közlekedés olyan rendszer, amely a nagyközönség által igénybe vehető. Bővebben: Tömegközlekedés Magyarországon: legjobb változatok és mit előnyösebb használni

A tömegközlekedés általában meghatározott menetrend szerint és útvonalon közlekedik, és minden egyes utazásért vagy egy meghatározott időszakra fizetést tartalmaz. A városi tömegközlekedés példái a városi buszok, trolibuszok, elektromos buszok, villamosok, metrók, városi vonatok. A város- és országok közötti forgalomban buszokat, vasutat és repülőket használnak. Amikor egy nagy városról beszélünk, akkor a tömegközlekedés segít elkerülni a forgalmi dugókat és időben eljutni a szükséges helybe. Akár munkába utazunk, akár vásárolni megyünk, vagy beugrani a városba, hogy találkozzunk a barátokkal, vagy biztonságosan hazajutni egy jó éjszaka után, a tömegközlekedés kevésbé megterhelő és pihentetőbb lehet, mint az autóvezetés ráadásul a környezetet is segíti. Utazás alatt pedig lehet olvasni, magyar online casino játékot játszani, filmet nézni, podcastot vagy zenét hallgatni. Ebben a cikkben megtekintjük a tömegközlekedés legjobb változatait, előnyeit és egyéb sajátosságait. Ezen kívül megbeszéljük, hogy mit érdemes tudni a tömegközlekedés használatakor.

A tömegközlekedés előnyei és hátrányai

A tömegközlekedés használatának számos előnye van. Íme néhány jó ok arra, hogy miért érdemes használni a tömegközlekedést:

·         ha gyakran autót vezet, akkor élvezheti a kevésbé stresszes utazást, ha valaki másra bízza a vezetést;

·         nem kell aggódnia a parkolóhely keresése miatt;

·         csökkenti a torlódásokat a városokban;

·         a tömegközlekedés igénybevétele olcsóbb, mint egy autó birtoklása és üzemeltetése;

·         a tömegközlekedés külön vonalakon, sávokban mozog így elkerüli a torlódások többségét;

·         a tömegközlekedés egyszerre több embert visz el, ami csökkenti személygépkocsik használatának szükségét és így csökkenti a szennyezést;

·         a tömegközlekedés lehetőséget ad nekünk kockázat nélkül használni a mobil telefont, laptopot vagy táblagépet. Például, ha Budapestről másik városba utazunk, akkor nyugodtan végezhetünk valamilyen munkát. A buszon vagy vonaton történő utazás alatt lehet olvasni, dolgozni, tanulni, játszani játékokat. Ha szereti a sportfogadást, például az online casino Budapest  Vegas.hu mobil változatban megtekintheti az élő meccseket;

·         nem kell aggódni az útvonal miatt. A tömegközlekedés a menetrend és a hozzá tartozó útvonal szerint közlekedik;

·         a tömegközlekedéssel nem csak egy városon belül lehet utazni, hanem különböző városokba, illetve országokba is.

Még sok más előnye is van a tömegközlekedésnek, de hátrányai is vannak. A hátrányokból a következőket lehet kiemelni:

·         mint minden más közlekedési eszköz, a tömegközlekedés is képes meghibásodásra és késésre;

·         abban az esetben, ha nem vásárolunk havi bérletet, akkor gyakori használata elég drága;

·         balesetek során egyszerre több ember tud megsérülni.

Milyen járművek alkotják a városi tömegközlekedést

Mindegyik település saját tömegközlekedési rendszerrel rendelkezik, amelyet különböző járművek alkotják. Ha Magyarországról beszélünk, akkor érdemes tudni, hogy hazánkban csak Budapesten van a földalatti vasút, vagyis metró. Nézzük meg a járműállomány fő jellemzőit az alábbiakban:

–         Az autóbuszok a helyi közlekedés legrugalmasabb eszközei, útvonaluk szükség esetén könnyen változtatható, a forgalmi viszonyokhoz igazítható. Beruházási költsége viszonylag alacsony, de üzemeltetési költsége magas. Szóló és csuklós változatban is alkalmazzák, városi változatainak fontos követelménye a több ajtó és az alacsony padlómagasság.

–         A közúti villamos esetében a beruházási költség magas, üzemeltetési költsége viszont alacsony. Pályához kötött, így rugalmatlan, érzékeny a forgalmi zavarokra, vonalai csak új beruházásokkal módosíthatók. Szóló, csuklós és szerelvény (motorkocsi + pótkocsi) változatban is közlekedtethető, de mindegyiknél alapkövetelmény a gyors utascserét biztosító, központi vezérlésű sokajtós megoldás.

–         A trolibusz részben pályához kötött, de a felsővezeték és az áramszedő korszerű kialakításával manőverező képessége megközelíti az autóbuszét. A forgalmi zavarokra érzékeny, üzemeltetési költsége alacsony, környezetbarát. Szóló és csuklós változatai is üzemelnek.

–          A városi gyorsvasút nagy tömegek szállítására alkalmas, elkülönített pályán közlekedő, a nagyvasúti rendszerekkel közel megegyező módon üzemeltetett közlekedési eszköz. A szerelvények többféle kocsielrendezése lehetséges, az üzemeltetési költség viszonylag alacsony.

–          A földalatti vasút vagy metró. Beruházási költsége igen magas, különösen, ha a mozgólépcsők és földalatti állomások költségeit is számításba vesszük. Nagy tömegek mozgatására alkalmas, a felszíni közlekedés gondjai miatt kiépítése a nagyvárosokban elkerülhetetlen. Motorkocsiból és pótkocsikból álló, vagy csuklós szerelvények is üzemben vannak.

–         A magasvasút pályája a földfelszín felett húzódik. Forgalmi paraméterei a földalattihoz hasonlóak, beruházási költsége magas, de a metróénál alacsonyabb. A környezetbe nehezen illeszthető, zajszintje magas.

–         Különleges felszíni járművek a fogaskerekű vasutak, siklók, kötélpályák. Utóbbiak főként turisztikai, sportolási jelentőséggel bírnak.

–         Egyes településeken a helyi közlekedési igények kielégítésében a természeti adottságok függvényében a vízi közlekedés is részt vesz. Átkelő és vonali járatok egyaránt üzemelnek, így a forgalomban komphajók és személyszállítók is használatosak.

Mit kell tudni a közforgalmú közlekedésről és miképpen kell azt használni

Amikor tömegközlekedés használatról van szó, érdemes tudni annak működését, szabályait és sajátosságait. Előszőr is a tömegközlekedést 3 csoportra osztjuk:

1.     Városi (helyi)

2.     Városközi

3.     Nemzetközi

Már feljebb említettük, hogy milyen járművek általában alkotják a tömegközlekedést. Nos, annak érdekében, hogy a cikkünkben közzétett információ hasznosabb legyen példaként használjuk a budapesti tömegközlekedés.

Budapesten a tömegközlekedésért a BKK felel. A Budapesti Közlekedési Központot 2010-ben alapították. Azóta a főváros közlekedésszervezőjeként Budapest közösségi közlekedéséért, annak működtetéséért és fejlesztéséért felel.

Magyarország fővárosa egyetlen olyan városunk, ahol van metró. Ezen kívül a városban buszok, villamosok és trolibuszok közlekednek. Amikor tömegközlekedésről van szó, akkor fontos észben tartani, hogy abban az esetben, amikor a tömegközlekedést mindennap használjuk, érdemes bérletet vásárolnunk, mivel ebben az esetben sokkal olcsóbban használjuk. Nézzük meg, hogy a BKK főbb típusú jegyeket és bérleteket:

–         vonaljegy (450 ft.), érvényes egy utazásra útmegszakítás és visszaút nélkül az összes BKK járatra;

–         30 és 90 perces jegyek az összes BKK járatra (530 és 750);

–         napijegyek (24-120 órás). Ide tartoznak a Budapest napijegyek, Budapest kártya stb. A napijegy érvényes a feltüntetett kezdő időponttól (hónap, nap, óra, perc) számított meghatározott órán át, korlátlan számú utazásra. A Budapest kártyával a fővárosi közösségi közlekedés igénybevételén kívül további számos szolgáltatás (pl. ingyenes és kedvezményes múzeumi és fürdőbelépés, kedvezményes étkezés és kulturális szolgáltatások) is igénybe vehető.

–         Havi bérlet (9500 ft.) érvényes az 1-99, 101-299, 900-999, M1, M2, M3, M4, H5, H6, H7, H8, H9, D14 vonalakon, a MÁV-START meghatározott vonatain, és a Volánbusz kijelölt elővárosi járatain.

–         Negyedéves bérlet (28 500 ft.). 100 napon át érvényes.

–         Éves bérlet.

Ezen kívül vannak különböző kedvezményes ajánlatok, jegyek és bérletek diákok számára, nyugdíjasok számára, cégeknek és úgy tovább. A gyermekes családok terheinek csökkentése érdekében 2021. szeptember 2-a óta díjmentesen utazhatnak a BKK járatain a 14 éven aluliak.

A BKK saját mobil applikációt fejlesztették ki – a BudapestGo. Az applikáció egyformán letölthető az iOS és Android készülékekre. Az applikáció segítségével könnyen lehet jegyeket és bérleteket vásárolni, érvényesíteni a jegyet az NFC-funkcióval, figyelni a járatinformációkat valós időben, figyelni az aktuális forgalmi változásokat és úgy tovább.

Összegzésként

A tömegközlekedés sok előnnyel jár, főleg, ha tudjuk miképpen kell azt jobban használni. Meghatározott menetrendek segítenek azoknak, akik munkába, tanulásra járnak mindig időben jönni, mivel az utazás időpontját és időtartamát könnyen lehet megtervezni. Érdemes letölteni a közlekedési applikációt, amely segítségével könnyen lehet jegyet, bérletet vásárolni és figyelni a forgalmi helyzetet. Abban az esetben, ha rendszeresen használja a tömegközlekedést van értelme bérletet vásárolni.

Vidékre vonattal vagy távolsági buszokkal juthatunk el. A távolsági buszokat a Volánbusz, a vonatokat pedig a Magyar Államvasutak – MÁV üzemelteti. A távolsági buszok esetében a jegyeket a buszállomáson vagy a sofőrtől lehet vásárolni, a vonatjegyek az állomásokon vagy a MÁV-START applikáción keresztül vásárolhatóak.  Az érvényes diákigazolvány és a nyugdíjasigazolvánnyal kedvezményes áron lehet jegyet vásárolni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő