21 C
Pécs
csütörtök, május 16, 2024
KezdőlapHírzónaJárjon munkába havi kétezerből!

Járjon munkába havi kétezerből!

Mindössze a benzin ára, s az éves 2-3 ezer forintos kötelező biztosítás díja terheli egy négyütemű robogó tulajdonosát, így a növekvő üzemanyagárak miatt egyre többen adják a fejüket vásárlásra. Szakember segítségével segítünk olvasóinknak, hogyan érdemes járművet választani.

A mai benzinárak mellett valószínűleg drasztikus változást hoz az idei tavasz a robogópiacon. A fürge kis városi járgányok ára ugyanis akár egy esztendő alatt is megtérülhet új tulajdonosaik számára azzal, hogy a munkába járás költsége általuk a töredékére esik vissza. Az egyszerű, autókra érvényes jogosítvánnyal használható mopedek között azonban nem könnyű a választás, így szakembert hívtunk segítségül olvasóink számára.

Mint azt Szigeti Géza motorkereskedő lapunknak elmondta, vásárlás előtt érdemes eldönteni, hogy milyen elvárásaink vannak a robogóval szemben.

Két- vagy négyüteműt vegyünk?

Általánosságban azt mondta, hogy a kétütemű gépek esetében 100 kilométerre vetítve 4-5 literes fogyasztással számolhatunk, miközben 3-4 tankolásonként drága, több ezer forintos szintetikus olajjal is fel kell tölteni a gépeket. Cserébe egy erős, pörgős, fordulékony, s kicsiny gépet kapunk, amely gyorsulását tekintve felveszi a versenyt az autókkal.

A négyütemű segédmotoros kerekpárok legtöbbje mindössze 1,8-2,5 literrel beéri a városi forgalomban, általában nagyobb a kereke, így jóval biztonságosabb rajta a közlekedés. Ezeknek ugyanakkor kicsit nagyobb lehet a szervizigényük, s valamivel lomhábbak is. A megengedett legnagyobb sebességet azonban mindkét típus könnyedén eléri, sőt jócskán túl is teljesíti.

Mit nézzünk, mire figyeljünk?

A szakember a leendő tulajdonosoknak azt tanácsolja, hogy mindenképpen érdemes jól átnézni a kismotort, mielőtt megvesszük. Kisebb-nagyobb sérülésekért érdemes kutatni, ügyelni kell a gumik megfelelő állapotára, az olajfolyásokra, az egyenes, akadásmentesen tekergethető kormányokra, a visszapillantó tükrök meglétére. Általánosságban azt mondta, nem érdemes tíz évnél idősebb és húszezer kilométernél többet futott motort vásárolni. Mivel az órák könnyen megbuherálhatók, árulkodó lehet, ha a markolat, az ülés, a lábtartó túlzottan kopott.

Kínai, japán, olasz?

A gyártmányok tekintetében a névtelen, magyarországi gyér szervizhálózattal rendelkező kínai mopedektől való óvatosságot javasolt Szigeti Géza, s azt mondta, láthatóan sokat futott, leharcolt olasz darabokat se vegyünk. Elmondta ugyanakkor, hogy a nevesebb kínai darabokat újonnan érdemes megvenni 200-280 ezer forintért. Szerinte ugyanakkor ár-érték arányban a legjobban az újszerű, mindössze néhány éves, és 3-6 ezer kilométert futott japánokkal és olaszokkal járunk.

Mennyit adjunk érte?

Ezeket a kétüteműek esetében jó eséllyel megkapjuk 90-140 ezer forint között, s ha szerencsések vagyunk, évekig csak a benzin és az olaj miatt kell rájuk költeni. A négyütemű gépek kicsit drágábbak, de 120-200 ezer forint között a hasznaltauto.hu tanúsága szerint akad bőséggel kifogástalan darab. A különbséget a feleakkora fogyasztással gyorsan behozhatjuk ugyanakkor.

Mekkora összeggel jár?

Egy kismotor fenntartási költsége – már ha jól választottunk, s nem kell szerelőhöz hordoznunk – több éven át kimerül a benzin és a kötelező felelősségbiztosítás díjának költségében. Ez utóbbi éves szinten 2-3 ezer forintba kerülhet, ha olcsó biztosítót választunk. A fogyasztási értékek tudatában bárki kiszámolhatja, mennyire jöhet ki például a munkába járás díja. Ha valaki naponta 10 kilométert megy az ingázások alatt, akkor egy hónapban, négyütemű motor esetén a kötelező biztosítással együtt is kétezer forint alatt úszhatja meg az egészet, miközben egy autóval ennek többszörösét költi el. Éves szinten a szakemberek szerint átlagos használattal is legkevesebb 80-100 ezer forintot lehet spórolni, ha robogóra száll egy autós.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő